zondag 13 april 2014

Opdracht 1+3 Webblog 3

Empathie
Opdracht 1
Geef een omschrijving van het begrip ‘empatisch vermogen’.
Empatisch vermogen is het zich kunnen inleven in anderen en in gebeurtenissen.

Opdracht 3
Geachte directie,

Ik ben Senne van der Vliet, een leerling uit het 4e leerjaar van deze school. Mijn grootste passie is lezen en die zou ik graag willen delen met mijn klasgenoten. Helaas is dit vanwege de lesmethode die nu wordt gehanteerd bij vak Nederlands niet mogelijk.

In leerjaar 4, 5 en 6 worden door scholieren momenteel in totaal ongeveer 10 literaire boeken voor de lijst gelezen en de meeste van mijn niet-zo fanatieke klasgenoten zullen dan ook nooit meer dan de verplichte 10 lezen. Zoals elke beetje professionele docent Nederlands u zou kunnen vertellen, ken je na 10 boeken nog vrijwel niks van de prachtige Nederlandse literatuur. Ik ben er dan ook voor om dit aantal flink op te schroeven, naar minstens 7 boeken per jaar.
            De passie voor lezen heb ik van mijn moeder, die toen ze nog op school zat 25 literaire boeken moest lezen voor haar examen. Zij vond dat ze hier zoveel van heeft geleerd dat ze nooit opgehouden is met lezen, en het dus ook aan mij heeft doorgegeven. Volgens haar leer je ontzettend veel levenslessen tijdens het lezen van literaire boeken waar je later erg veel profijt van zult hebben. Ze is er dan ook van overtuigd dat het lezen van die werken haar een beter mens hebben gemaakt, en laatst is het zelfs wetenschappelijk vastgesteld dat je inderdaad een beter mens wordt van het lezen van literatuur.
            Wetenschappers van The New School hebben een onderzoek gepubliceerd  wat een verband aantoont tussen het hebben van een groter empatisch vermogen en het lezen van literatuur. Proefpersonen die een literair werk lazen scoorden aanzienlijk beter op een empathie test dan proefpersonen die gewone fictie lazen.
            Kortom, er zitten alleen maar voordelen aan het opschroeven van de hoeveelheid literaire boeken die gelezen moeten worden en daarom verzoek ik U dan ook het huidige aantal van 10 boeken in drie jaar te verhogen tot minstens 20, meer mag natuurlijk  ook.

Ik hoop dat U deze verhoging in overweging zult nemen n.a.v. deze brief.

Met vriendelijk groet,


Senne van der Vliet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten